Kamaszok, akik képesek az érzéseikről is beszélni? Igen lehet, sőt nem csak kamaszok, felnőttek is képesek régen eltemetett problémáik feloldására is, csak azzal, hogy néhány képen elgondolkodnak.
Néhány éve (2013-ban) egy ifjúsági projekt részeként találtuk ki, hogy olyan eszközt fejlesszünk, ami segíti a középiskolások oldódását beszélgetős, közösségi programokban, egyéni tanácsadás során a családdal, iskolával, szabadidővel, szerelemmel kapcsolatban.
Így született meg a gondolat, hogy egy olyan kártyacsomagot készítünk, amelynek lapjai festett, főleg allegóriákat tartalmazó festményekből állnak. Azért gondoltuk, hogy festmények legyenek, mert a festett képek alkalmasak érzékeny képi elemek, hangulatok megjelenítésére. A legtöbb kártyalap, kép többértelmű, több, többféle hangulathoz, érzelemhez is köthető. Ill. a kártya használat során változhat is az értelme, attól függően, hogy melyik kép melyik mellé kerül.
Nexus-nak neveztük el ez a szó, kapcsolatot, összefüggést jelent.
A NEXUS főleg középiskolás fiataloknak szóló motivációs, az Ő életüket érintő, kapcsolatrendszert, érzelemvilágot feldolgozó, beszélgetésindító játék. Természetesen ettől eltérő korosztályok is játszhatják, de kisebbeknek nem, vagy csak felnőtt segítővel ajánljuk. A középiskolások mellé is, főleg az első játékoknál mindenképpen szükséges vezető, az esetleg játék közben adódó megbeszélnivalók miatt.
A játék menetéről egy külön bejegyzésben írok még.
A kártyát, ahogyan fentebb írtam korábban tervezetük, akkor 35 lappal, ki is nyomtattunk 3 csomagot és szociálpedagógus kollégák használták, használják ma is. Már akkor úgy gondoltuk, úgy terveztük, hogy ezt érdemes továbbfejleszteni. Több lappal, kikísérletezett újabb játékszabályokkal.
Most itt tartunk. Újabb lapok készülnek. Ebbe a folyamatba kukucskálhatnak be a kedves érdeklődők.
A kártyákat úgy terveztem, hogy elég nagyméretű legyen a kényelmes festéshez, de scanner-be beférjen, úgyhogy A3-as mértnél maradtam. A technika akrilfestés és porpasztell vegyes technika.
Itt is igyekszem minél egyszerűbb anyagokat használni.
Felhasznált agyagok:
- ceruzák, vázlatpapírok
- csomagoló papír A3-as, + 1 cm –es szél hagyva
- akril festék ( színező paszta falfestékhez és művész akril)
- porpasztell
- pasztell ceruzák
- hajlakk a fixáláshoz
A munkát fázisokra bontottam.
- témacsoportok, ehhez tartozó témák meghatározása
- vázlatrajzok készítése ceruzával
- a kép téma kibontása felrajzolása a festendő felületre, csomagolópapírra
- festés akrilfestékkel
- a festék száradása után porpasztell használat, finomítás
1. A témák meghatározásával kezdtem, kezdtük a tervezést. 4 fő témát határoztunk meg: iskola, család, szabadidő, szerelem és szex. Kiegészítettük a fő témákat különböző hátteret jelentő képekkel és néhány olyan kép is készül, ami jellegénél, szimbólumainál fogva mindegyik témánál jelenthet valamit.
Ezek között a karakterek, jelenetek néha átfedést adnak. A témák rajzolás közben néha változtak, hiszen a képek összességében kiegészítik egymást.
2. A vázlatok néha csak egy pár vonalat, néha komolyabb tanulmányrajzot jelentenek. Ezek többnyire ceruzával, ill. tollal készülnek.
3. A festendő képet krétával rajzoltam a csomagoló papírra, hogy ne hagyjon karcnyomot, mint a ceruza a festék alatt. Ez egy pontosabb rajz, akár önmagában is megállná a helyét. A csomagolópapírt azért választottam, mikor a munkát kezdtem, mert olcsó és nagy ívben kapható. Feldaraboltam és egy keretet hagyva mindegyiken felrajzoltam az A3-as keretet. A csomagolópapír nagyon jó alapanyag krétákhoz, szénnel készült tanulmányrajzokhoz, de festéshez nem teljesen ideális. Mivel ezzel kezdtem, hogy egységes legyen ezzel is folytatom a munkát, de akrilfestéshez inkább kartonokat ajánlanék…
4. A festést akrilfestékkel csinálom. Vigyázok arra, hogy sűrű festéket használjak, kevés vízzel, hogy a papír minél kevésbé hullámosodjon fel. Változó a téma és rajz aprólékossága miatt, hogy mennyi időt igényelt és milyen lendületű munkát igényel.
5. A munkára a „koronát” a pasztellel készült rádolgozás adja. A két technika együtt képes finom színátmenteket és lendületes erőteljesebb színhatású, valamint részlet gazdag felületeket is adni.
A későbbiekben még tervezem, hogy ez után az általánosabb rész után egy- egy témát, vagy kártya kidolgozását is bemutatom.